gramatică #1

Am un dubiu:
Cum e corect: “întrebarea CEA mai des auzită” sau “întrebarea CEL mai des auzită”?
Logica mea spune cam aşa: “des” e un adverb, care – plimbat prin gradele de comparaţie – devine “mai des” şi “cel mai des”, la superlativ. Aşa că nu se acordă cu substantivul “întrebarea” ci cu acţiunea de a fi fost auzită.
Problema e că verbul “a auzi” nu e predicativ, ci e un participiu în cazul ăsta, “întrebarea auzită”, fiind auzită de către mine, cu alte cuvinte: “întrebarea pe care am auzit-o cel mai des”.
Dacă aveam un adjectiv în propoziţie, “frumoasă” ori “frecventă”, s-ar fi acordat cu substantivul “întrebare”, care-i de gen feminin: “întrebarea cea mai frumoasă” ori “întrebarea cea mai frecventă”.
Dacă aş schimba ordinea cuvintelor în frază, aş putea reformula: “întrebarea auzită cel mai des” şi nu “întrebarea auzită cea mai des”, aşa că am optat pentru “întrebarea CEL mai des auzită”.
Deci?
Posted in cuvinte, de-ale mele Tagged: GRAMATICA

gramatică #1