azi, 2 octombrie (notite in carnet)

– am vazut de la fereastra o libelula mare cat degetul aratator, portocalie; m-am gandit cum de mai exista libelule in octombrie; s-a oprit in dreptul meu si “m-a privit” cateva secunde; am incercat sa-mi imaginez cum “vede” ea cu ochisorii compusi, cam cate zeci de Adine a vazut.

– am trecut pe langa o librarie si mi-am dat seama ca in tara asta nu am vazut niciodata invelitori pentru caiete; mi-am amintit cum inveleam caietele cu hartie inainte de prima zi de scoala cu mama, cum lipeam etichete pe fiecare si cum o rugam pe ea sa le semneze, pentru ca eu nu scriam frumos de tipar; n-am mai vazut invelitori de caiete de multi ani.

– am mancat cateva placute de “After Eight”; m-am gandit ce alte gusturi se imbina placut cu cel de ciocolata amaruie: coaja de portocala, vanilie, scortisoara, lichior de visine; mi-am adus aminte de bomboanele “comuniste” umplute cu visinata; m-am gandit cata ciocolata ar putea cauza o supradoza de ciocolata si care ar fi simptomele si efectele unui abuz de “ceva bun” – ceea ce m-a dus cu gandul la o ambitie din copilarie (sau mai precis un vis): sa-ti fie rau de-atatea banane, de-atata ciocolata, de-atata inghetata; sunt lucruri pe care n-am reusit sa le infaptuiesc inca.

– mi-am adus aminte ca odata am mancat cu Ana 1kg de inghetata cu rom si stafide, pe o banca, in fata Palatului Culturii; nu ni s-a facut rau.

– am vorbit despre Amsterdam; mi-a trecut prin minte o idee de calatorie post-graduation: sa merg acolo cu “fetele mele” vreo 10 zile dupa ce predau licenta; m-am gandit la faimosul cartier rosu cu tot ce contine, lucruri despre care am avut ocazia sa aud doar mituri si povesti.

– mi-am adus aminte de senzatia pe care am avut-o in Barcelona cand am iesit din statia de metrou si cautam cu privirea in jur La Sagrada Familia si am descoperit-o la mai putin de 10 metri, undeva in stanga; e imensa, m-a socat, mi-a facut “parul maciuca si pielea de gaina”.

– mi-am adus aminte de ceea ce am simtit cand am ajuns prima oara in Roma si in Genova – in vicoli: cunosteam locurile intuitiv (sau poate e ceva paranormal la mijloc, poate vreun stramos gladiator mi-a transmis genetic hartile), nu m-am ratacit niciodata in aceste doua orase.

– am baut Feteasca Neagra, cumparat de la supermarketul din colt, Ekom; e un vin rosu, sec, bun; a mers bine cu branza Taleggio si Gorgonzola.

– mi-am amintit ca-n Franta imi placea sa incerc toate felurile de branza. Cel mai mult imi placea Camembert du lait cru de chèvre, sau asa ceva; si faimoasele baguettes care ies din plasa pe un sfert.

– Interminabilul Montparnasse skyscrapper si durerea de ceafa pe care mi-o dadea cand faceam extensie si dadeam capul pe spate sa-i numar etajele; sentimentul ca aveam in fata o autostrada, ca ma uitam inainte si nu in sus.

– prima zi de Paste (catolic), 2005, duminica: plimbare matinala – ore 7, cand m-am furisat afara din apartamentul de pe Rue de l’Université, sa ma plimb; am cautat un supermarché deschis, voiam sa cumpar fromage du chèvre, gallettes au beurre, cafea, brioches sau pain au chocolat, lapte si fructe, pentru micul dejun; strazile cenusii, ploaia marunta, calduta, luminile oranj inca aprinse pe strazi, pustietatea somnoroasa care – in loc sa-mi dea un sentiment de nesiguranta – ma facea sa ma simt “acasa”, in largul meu, imi dadea ocazia sa cunosc un Paris adormit, intim; surpriza si explozia de lumina si de culoare din Rue de Cler (sau Claire? nu mai tin minte, oricum, tot in zona) – strada pietonala cu tarabele magazinelor de fructe si proprietari marocani, singurele deschise duminica la ora aceea; galben, portocaliu, verde si putin rosu; tarabe vesele intr-un Paris tern si ud; sentimentul de plenitudine pe care-l aveam in plimbarea mea cu mine; surpriza secunda: La Tour Eiffel care a tasnit de dupa un sir de blocuri, mult mult mai aproape de mine decat m-as fi asteptat; de fapt, nici nu ma asteptam, pentru ca nu stiam exact unde ma aflu. M-am plimbat cu sinele meu incantat pe esplanada dintre picioarele turnului. era atat de verde, incat as vrea sa am o fotografie facuta atunci, s-o pun aici. Nu aveam aparatul foto la mine in acea dimineata.

– am gasit poza din (aproximativ) zona despre care vorbeam mai inainte; am facut-o in a treia zi de Paste; a doua imagine e facuta pe undeva pe-aproape de Opera, sau poate in drum spre Opera – venind pe jos dinspre Moulin Rouge; a treia fotografie e facuta de langa Basilique du Sacre-Coeur, inspre “cartierul cu artisti” – Montmartre.

– am vrut sa merg cu Erasmus la Paris.

azi, 2 octombrie (notite in carnet)