revolta

Intru in aula, ma uit in jur timp de 5 minute si-mi vine sa ies inapoi afara. 30 de oameni a cate 23 de ani, stand intr-un cot, cu privirea suspendata undeva, cam la jumatatea distantei dintre ei si catedra. Nici macar nu se ostenesc sa para atenti. Nici macar nu se straduiesc sa susoteasca. Sunt MORTI. Intelegi? Morti!

Stau si m-am uit lung la ei si simt un val maretz de ceva amar in care intru cu totul, in timp ce pasesc spre o banca libera. Dezamagire.

Un batranel pasnic, adica proful, incepe probabil sa mormaie ceva. Prinzand cate un cuvant din 6, inteleg ca povesteste despre arhitectura. Si ce spune?

Rezumand un discurs fara inceput si fara gust, fara sens si fara un fir epic, pe scurt, spune ca:

~ Functia/functionalitatea nu da nastere nici unei forme valide. Cladirile din otel si sticla sunt inutile, urate si incomode, sunt un act de teribilism din partea unor oameni care s-au jucat de-a „hai sa experimentam ceva nou, hai sa fim originali, hai sa ii surprindem pe toti”.

~ Proiectarea ca experiment in sine nu are valoare, ea trebuie sa urmeze traditia stilistica. oamenii trebuie sa poata deosebi o casa de o biserica dintr-o singura privire fugara. Arhitectii adevarati nu sunt cei care deseneaza cladiri ciudate. [chiar asa a spus, incredibil!!!]

Auzind [partial] fraza asta, dupa vreo jumatate de ora in care ma incrunt crunt la el [scuzati-mi aliteratia, dar asa a fost si cuvintele astea sunt cele mai potrivite descrierii momentului cu pricina], ridic mana.

– Poftim domnisoara, aveti nelamuriri?
– Pai ar fi cateva, am sa incerc sa le rezum intr-o singura propozitie: dati-mi, va rog, exemple de „arhitecturi ciudate”, ca sa inteleg mai bine linia discursului dv. Cu siguranta nu am prins firul din cauza discrepantzelor lingvistice.

Ma intreaba daca sunt in Erasmus si de unde vin. Ii spun ca sunt din Romania, de 5 ani pe meleagurile orasului dumisale, inca din anul intai. Se hotaraste sa imi raspunda la intrebare, sa-mi dea exemple de arhitectura care „nu e arhitectura”. Zice:

– pai, sa ne uitam la „casele-in-forma-de-vinete sau alte legume” pe care le proiecteaza Zaha Hadid, sau Libeskind, sau.. ala.. cum il cheama, al treilea…
– … GEHRY??? imi scapa.
– ei, da, si el, dada, cum sa nu.. lucrari obscene, desenate de un om, pentru care o armata de ingineri calculeaza astfel incat ele sa stea in picioare… noi trebuie sa ne focalizam in mod rational pe traditie, sa intelegem istoria.. [de-aici inainte nu mai redau, pentru ca am si eu o limita pana la care permit sa mi se urce tensiunea.]

Dupa inca 2 ore petrecute in acest fantastic cimitir alcatuit dintr-un profesor mort, doi asistenti morti si 30 de studenti morti, incep sa ridic mana si sa cer clarificari decente, dar precipitate, cam la fiecare 4-5 fraze mormaite.

Acest fapt ii genereaza omului ingust din fata mea un vag sentiment de ura de moarte in ceea ce ma priveste, cel putin asa cred. [vizualizam neuronii lui, incercam sa mi-i imaginez, in sir indian, unul dupa altul, in linie dreapta, jucand telefonul fara fir, dand Cuvantul primit mai departe].

Ma intreaba si el pe mine ceva la un moment dat, cu un fel de zambet in coltzul crapaturii de sub nas [citeste „gura”, te rog]. Imi spune: „sunteti toti atat de curiosi in Romania?”. Ii spun: „Probabil ca eu sunt un exemplar ceva mai curios decat altele din contextul geografic respectiv. Bineinteles ca dv imi veti raspunde la intrebari numai in masura bunavointei dv de a ma lamuri, lucru pentru care va multumesc dinainte.” Asa, acesta este maximul de buna-cuviintza de care sunt capabila.

Incearca sa raspunda. Nu reuseste, sistematic. Se pierde intr-un fel de zeama de monolog fara scop. Studentii incep sa prinda viata, sa respire si sa se scarpine. Nu le place polemica mea monologata, mai mult retorica. Nu le place discomfortul pe care i l-am indus omuletzului de la catedra. Nu le place faptul ca el nu are cum sa vorbeasca in mod coerent, pentru ca el de fapt nu poseda nici o idee, ci doar refuza ceea ce se cheama „nou” sau „modern”, fara sa se informeze si sa il inteleaga.

Lor le place sa se uite la ceas fara sa vada ce ora e, si sa dormiteze in durerea lor, pe coloana sonora monotona si neinteligibila mormaita de prof. Ei se complac in coma asta. Moarte in grup. Asfixierea Gandului…

L-am cautat pe google si pe site-ul facultatii pe acest minunat domn, acum, cand am ajuns acasa. Eram curioasa, am vrut sa iau la cunostintza despre proiectele dumisale de „arhitectura adevarata” si asortata traditiei genoveze. Dupa cum ma asteptam, dumnealui nu s-a despartit niciodata [nici fizic, nici metafizic] de facultate. Dumnealui este un teoretician, un invatzacel, un mentor. Dumnealui nu si-a murdarit podul palmei de tus sau de mina de carbune pentru a participa la vreun concurs de proiecte reale. Dumnealui nu i-a dat AutoCad niciodata vreo eroare, deoarece nu l-a folosit. Dumnealui este un Domn Profesor. Iar noi suntem niste domnisori studenti care vom invata ceea ce dumnealui va scoate din vastul dumisale bagaj de cunostinte si convingeri profunde.

M-am hotarat in aceasta secunda ca eu nu am nimic de invatat de la acest personaj. Am sa fac tot ce pot, sa schimb cursul, sa frecventez Laboratorul de Proiectare IV paralel, tinut de unul dintre ceilalti 2 profi.

revolta

10 gânduri despre &8222;revolta&8221;

  1. adina hutanu zice:

    m-ai prins online, si-am vazut ca am new comments pe blog, fug sa le citesc si-ti raspund si tie la asta:profesorii ingusti sunt o specie omniprezenta in natura, nu se incadreaza intr-un spatiu geografic bine definit. :))

  2. Adina zice:

    m-ai prins online, si-am vazut ca am new comments pe blog, fug sa le citesc si-ti raspund si tie la asta:profesorii ingusti sunt o specie omniprezenta in natura, nu se incadreaza intr-un spatiu geografic bine definit. :))

  3. Anonymous zice:

    bai pe mine ma socheaza mai mult colegii tai „morti”, cum zici tu, decat proful „ingust”. poate nu e ingust, poate doar nu stie sa se exprime..

  4. Anonymous zice:

    bai pe mine ma socheaza mai mult colegii tai „morti”, cum zici tu, decat proful „ingust”. poate nu e ingust, poate doar nu stie sa se exprime..

  5. adina hutanu zice:

    probabil ca nu stie sa spuna ce are de spus.. oricum intuitia mi-a spus ca i-am dedicat deja destul timp, astfel incat m-am mutat la alt laborator de proiectare, la alt prof.. astazi personajul din post a intrebat despre mine :D he was missing me & my questions!

  6. Adina zice:

    probabil ca nu stie sa spuna ce are de spus.. oricum intuitia mi-a spus ca i-am dedicat deja destul timp, astfel incat m-am mutat la alt laborator de proiectare, la alt prof.. astazi personajul din post a intrebat despre mine :D he was missing me & my questions!

  7. TreeKiller zice:

    meh, what can i say? timisoara, politehnica, sectia arhitectura…materia? GD(geometrie descriptiva),prof? Cristian Dumitrescu…same filthy useless breed of teacher…not architect…putem ignora titul sau de arhitect…e profesor…ne vorbeste de nimicuri complicate si alte nonsensuri insipide…spun ca ne vorbeste ca aia nu-i predare ce face el…de 30 de ani profesor la faculta asta…arhitect de sertar…ca mai departe nu ii ajung proiectele…”arhicad?! EREZIE MAI COPII! doar din anul 4 aveti voie si aveti cursuri pe calculator!” …din 100 de stundenti 15 luam cele 4 credite de pe materia asta scarboasa…in fine…asta e doar unu din cei multi si ingusti…bun venit la sistemul de invatzamant romanesc…unde lucrezi mult, invetzi si mai mult si folosesti 5 grame din tot ce ai facut…dar de ce sa nu le umplem capul cu aberatzii nefolositoare precum algebra, analiza matematica, geometrie avansata si istoria picturii moderne (impresionism-prezent)…pai nu? legaturi stranse intre picturi cubiste si arhitectura

  8. meh, what can i say? timisoara, politehnica, sectia arhitectura…materia? GD(geometrie descriptiva),prof? Cristian Dumitrescu…same filthy useless breed of teacher…not architect…putem ignora titul sau de arhitect…e profesor…ne vorbeste de nimicuri complicate si alte nonsensuri insipide…spun ca ne vorbeste ca aia nu-i predare ce face el…de 30 de ani profesor la faculta asta…arhitect de sertar…ca mai departe nu ii ajung proiectele…”arhicad?! EREZIE MAI COPII! doar din anul 4 aveti voie si aveti cursuri pe calculator!” …din 100 de stundenti 15 luam cele 4 credite de pe materia asta scarboasa…in fine…asta e doar unu din cei multi si ingusti…bun venit la sistemul de invatzamant romanesc…unde lucrezi mult, invetzi si mai mult si folosesti 5 grame din tot ce ai facut…dar de ce sa nu le umplem capul cu aberatzii nefolositoare precum algebra, analiza matematica, geometrie avansata si istoria picturii moderne (impresionism-prezent)…pai nu? legaturi stranse intre picturi cubiste si arhitectura

Comentariile nu sunt permise.